Thursday, August 27, 2009

tips pemakanan ketika puasa

Nak tau tips pemakanan ketika puasa? aku teringin nk cr maklumat pasal tips pemakanan ni sbb aku nk kekal bertenaga sepanjg hari..
memandangkan aku j yg free kat umah, akulah yg duk but keje umah ni..
basuh bj pg2, buat esemen yg diupah, masak plak, mlm p trawih..
pas terawih,aku mmg nk rehat..so,kebanyakan esemen ak akan wat tengahari..
that's y i need my energy all the time!
Then, aku terjupe laman web petuamelayu.com..
inilah tips yg bakal aku ikuti..
kwn2..jom ikot sm!

1. Ketika bersahur, elakkan daripada makan terlalu banyak nasi.
(ok,yg ni snang j nk ikot,sbb tym sahur,mata pon ngntuk..akal ingt nk tdo j,nk mkn pon xlalu,hee)

2.Banyakkan mengambil makanan berkanji seperti roti yang kaya dengan serat. Ia membantu anda mengekalkan tenaga dan aktif ketika waktu siang
(roti?ok, pasti p beli nnt)

3.Cuba elakkan mengambil makanan ringan, masin dan pedas. Ia hanya akan membuatkan anda lebih mudah lapar nanti.
(makanan ringan..out! masin...out! pedas?... mcm susah sket.. kiv!)

4.Sebaiknya, cuba elakkan tidur selepas anda bersahur.
(hehe...pyahnye!! leh skip x?

5.Sewaktu berbuka, mulakan dengan makanan yang manis seperti buah kurma dan air.
(ni kacang je)

ok,aku cuba!

No comments: